Pressmeddelanden

Press-meddelanden

Bokslutskommuniké 2024

Regulatorisk20 February, 2025 klockan 08:15

Fragbite Group AB (publ) (”Fragbite Group” eller ”Bolaget”) avger härmed bokslutskommuniké för 2024.

Fjärde kvartalet 2024

Nettoomsättning 59,0 MSEK (60,4)
EBITDA 7,1 MSEK (5,1)
Justerad EBITDA 7,1 MSEK (5,1)
Operativ EBIT (1) 4,1 MSEK (2,5)
EBIT (2) -40,0 MSEK (-36,7)
Resultat efter skatt (2) -43,0 MSEK (18,5)
Kassaflödet från löpande verksamhet 0,3 MSEK (-4,1)
Resultat per aktie (3) efter utspädning -6,34 SEK (74,65)

Helåret 2024

Nettoomsättning 213,2 MSEK (237,2)
EBITDA 7,8 MSEK (16,2)
Justerad EBITDA 13,3 MSEK (16,2)
Operativ EBIT (1) -3,5 MSEK (8,0)
EBIT (2) -141,8 MSEK (-96,7)
Resultat efter skatt (2) -129,0 MSEK (-53,1)
Kassaflödet från löpande verksamhet -9,0 MSEK (-1,4)
Resultat per aktie (3) efter utspädning -19,02 SEK (-214,45)
  1. Operativ EBIT definieras som EBIT exklusive icke-operationella av- och nedskrivningar av immateriella tillgångar.
  2. I koncernens resultat för kvartalet ingår en nedskrivning av goodwill om 23,7 MSEK härrörande till dotterbolaget Lucky Kat.
  3. Per antal aktier vid kvartalets slut.

VD Stefan Tengvall har ordet

Fragbite Group stänger 2024 med ett starkt fjärde kvartal med omsättning i paritet med 2023 och betydligt förbättrad EBITDA. Vi ser nu tydligt hur kostnadsreduceringar och omorganisation har givit effekt och att verksamheten utvecklas i rätt riktning. Omsättningen landar på 59,0 MSEK, jämna steg med fjärde kvartalet 2023 om 60,4 MSEK, med en EBITDA om 7,1 MSEK att jämföra med 5,1 MSEK samma kvartal förra året.

Moderbolaget i ny kostym
De åtgärder som implementerades främst under andra halvan av 2024 har resulterat i att moderbolaget rapporterar en justerad EBITDA på helåret om -11,0 MSEK, att jämföra med -17,8 MSEK under 2023, vilket innebär en betydande reducering av kostnader jämfört med förra året. Bolaget avser att fortsatt upprätthålla en effektiv kostnadskostym framgent.

Styrkebesked från Playdigious
Playdigious rapporterar ett mycket bra resultat där både omsättning och EBITDA gör det till 2024 års bästa kvartal. Som tidigare kommunicerat var det tredje kvartalet svagt på grund av att lanseringen av ett viktigt spel senarelades på IP-ägarens begäran. Delar av avtalets fasta ersättning har tidigarelagts för att kompensera Playdigious för förseningen vilket har en inverkan på fjärde kvartalet, och även ger även en indikation på de högt ställda förväntningarna på spelet från alla inblandade parter. Dotterbolaget har en spännande pipeline 2025 med flera framstående titlar att se fram emot.

Playdigious starka leverans detta kvartal innefattar även distributionsavtalet med Epic Games som genererade intäkter under december. Inte mindre än fyra av Playdigious spel var del av lanseringserbjudandet när globala Epic Game Store för mobilspel slog upp dörrarna den 24 januari, och förhandling om ytterligare titlar pågår. Med detta positiva distributionsavtal har Playdigious åter breddat distributionen vilket är en nyckelfaktor för att få hävstång på hela portföljen. Teamet som arbetar med publishing har successivt under sommaren och hösten ökat närvaro i media och vid event för våra två kommande PC-titlar Fretless och Crown Gambit. Dessa titlar saknar såklart den trygghet som etablerade IP:n ger portningsaffären, men uppsidan är samtidigt större eftersom Playdigious är ensam publisher. 2025 blir därför ett viktigt år för den här affärsmodellen.

I januari avbröt Netflix sitt exklusivitetsavtal med Klei, utvecklaren till Don’t Starve Together, vilket medfört att spelet som Playdigious uppdragits att porta nu istället kommer distribueras initialt via Apple App Store och Google Play Store. För Playdigious del får det en negativ effekt genom att spelet blir försenat, men samtidigt finns det en större positiv effekt i och med att man nu i egenskap av publisher kan föra ut spelet i alla kanaler och marknader. Samarbetet mellan Playdigious och Netflix har inte påverkats av denna affär och vi räknar med en fortsatt god relation även framöver.

FunRock & Prey Studios rapporterar lönsamhet
Vår svenska spelstudio FunRock & Prey Studios stänger 2024 med en positiv EBITDA för såväl kvartalet som helåret, och verksamheten har sedan november ett positivt kassaflöde. Jag är mycket stolt över teamet som arbetat hårt för att komma till den här punkten. Under fjärde kvartalet signerades som tidigare kommunicerat ett andra uppdrag inom work-for-hire (WFH). Inom ramen för det första avtalet bygger studion ett white label-spel med utgångspunkt från MMA Manager 2. Det andra uppdraget är också det ett white label-spel med avstamp i spelmotorn från Capital War, ett inaktivt IP som nu nyttjas igen. I båda avtalen finns möjligheter till förlängning för vilket dialog pågår, samt möjlighet till vinstdelning om spelen lyckas. Så som projekten utvecklats kan vi konstatera att de är bredare än vanliga WFH-projekt då studion har möjlighet till både kreativ och finansiell delaktighet över tid. Målsättningen är att dotterbolaget ska etablera fler hybrid-projekt av den här typen parallellt med egen spelutveckling och underhåll av MMA Manager 2, för att på så sätt etablera en skarpare affärsmodell som understödjer långsiktig lönsamhet. Nu har dotterbolaget äntligen fått medvind och vi arbetar gemensamt för att upprätthålla denna positiva trend.

Esporten fördubblar EBITDA under lönsamt år
För andra året i rad levererar affärsområde Esport ett gott resultat och utmärker sig som en av få lönsamma esportverksamheter i Sverige. Omsättningen 2024 ligger i paritet med förra året samtidigt som effektiviteten ökats tillika fördelningen av projekt över året vilket också medfört ett förbättrat kassaflöde. Justerad EBITDA om 1,2 MSEK är nästintill en fördubbling mot 0,7 MSEK under 2023. Årets omgång av Svenska Cupen bekräftade styrkan i det IP som Fragbite AB skapat, och dotterbolaget överträffade 2023 års nivåer av publikengagemang på samtliga mätpunkter vilket är en viktig indikator på turneringens relevans för kommersiella partners. Under finalhelgen lockade evenemanget 1,75 miljoner unika tittare och turneringen som helhet hade 3,9 miljoner startade streams. Med nöjda deltagare, partners och sponsorer finns utrymme för Svenska Cupen att fortsätta växa. För affärsområdets del är Svenska Cupen en viktig katalysator för andra affärer och målsättningen för 2025 är att växa både i omsättning och lönsamhet.

I veckan kommunicerades att Fragbite AB inlett samarbete om turneringar på nordisk nivå och med det tagit ett första avstamp i den sedan länge planerade expansionen av verksamheten till Norden, vilket är mycket positivt. Under kvartalet har teamet även fokuserat på att bredda och vidareutveckla Configs verksamhet, och jag ser fram emot att kunna berätta mer om det i närtid.

Lucky Kat och Wagmi går in på slutsträckan
I november kunde vi meddela att $KOBAN vidareutvecklas till en protokolltoken och att arbetet med ett eget sk. gaming protocol har inletts. Detta blev ett naturligt nästa steg utifrån hur affärsområdet utvecklats och de möjligheter som uppstått. Fördelarna med att bygga ett eget protokoll är att vi kan skapa en långsiktigt hållbar B2B-affär inom vilken vi säljer tjänster till andra spelutvecklare att bygga sina spel och digitala tillgångar på vårt protokoll. Web3-verksamheten har sedan den startades varit framgångsrik i termer av betydande intäkter som genererats från NFT:er och tokens, men intäkterna är mycket oregelbundna vilket medför att vi behöver bredda affären för att möjliggöra jämnare kassaflöden. Etableringen av ett eget protokoll byggt på noder möjliggör just den långsiktighet som affärsområdet idag saknar.

I december fördjupade Fragbite Group samarbetet med 4+Ventures som går in som minoritetsägare i Web3-verksamheten. I början av 2024 blev det tydligt att affärsområdet behövde tillföras ytterligare expertis, vilket visade sig svårt att lösa snabbt nog genom traditionell rekrytering, och ett samarbete inleddes därför med 4+Ventures. Delägarskapet sammansvetsar teamet ytterligare vilket gör att vi kan driva framåt snabbare och bättre. Vi har arbetat målmedvetet tillsammans under året för att ta igen de förseningar som uppstådde under 2023, och ser nu ljuset i slutet av tunneln.

2025 kommer bli ett avgörande år för affärsområde Web3 med i första hand försäljning av noder och publik lansering av $KOBAN, och därefter etablering av B2Baffären. Kassaflödet har varit en utmaning för Lucky Kat och Wagmi sedan en tid, varför Fragbite Group nyligen tog upp ett kortfristigt lån från aktieägare och web3- intresserade investerare för att stötta upp och tillskynda de sista stegen inför lanseringen av dessa viktiga projekt som väntas bidra med signifikanta intäkter.

Vi fortsätter att blicka framåt
Affärsområdena Gaming och Esport går båda in i 2025 med vinden i ryggen, med övertygande finansiella resultat i slutet av 2024 som bådar gott för kommande år. Affärsområde Web3 har aldrig stått inför större möjligheter, och efter 2024 som blev ett stålbad inte bara för koncernen utan även Lucky Kat och Wagmi, är vi nu snart redo att skörda frukterna. I moderbolaget har vi fortsatt en stor uppgift framför oss att förbättra resultatet på koncernnivå och fortsätta bygga aktieägarnas förtroende, något vi oförtrutet arbetar med varje dag. Tack alla aktieägare för ert stöd.

Stockholm 20 februari 2025

Stefan Tengvall, VD

Rapporten finns bifogad detta pressmeddelande samt tillgänglig för nedladdning på Fragbite Group’s hemsida: www.fragbitegroup.com/finansiella-rapporter/

Pressmeddelanden

Prenumerera

Håll dig uppdaterad med nyheter från Fragbite Group

Dotterbolag & Varumärken