NFT-försäljning om 0,8 MSEK under kampanj inför $KOBAN-lansering

01 October, 2024 klockan 08:20

Fragbite Group AB:s (publ) (”Fragbite Group” eller ”Bolaget”) dotterbolag Lucky Kat har framgångsrikt genomfört en NFT-försäljning om 0,8 MSEK som del i marknadsföringskampanjen inför den publika lanseringen av spelvalutan $KOBAN. Den utsålda kollektionen består av NFT:er som kommer kunna användas i alla befintliga och framtida spel inom ramen för $KOBAN:s ekosystem.

Den 27 september sålde Lucky Kat 500 NFT:er vilket genererade intäkter om totalt 0,8 MSEK. Dessa NFT:er kan nyttjas av spelare i alla befintliga och framtida spel inom ramen för $KOBAN:s ekosystem. Kollektionen som omfattar 2222 NFT:er släpptes i tre etapper: De två första utgjordes av 750 NFT:er per etapp vilka erbjöds gratis till i främsta hand aktiva spelare av Panzerdogs och Cosmocadia. Trots att de erbjöds gratis genererade dessa NFT:er omedelbart ett andrahandsvärde på marknaden, och kollektionen nådde efter andra etappen ett marknadsvärde om cirka 230 000 USD. I den tredje och sista etappen släpptes den 27 september 500 NFT:er som sålde slut inom 40 minuter till ett enhetspris om 100 SUI, vilket genererade intäkter om totalt 0,8 MSEK. Samma dag präglade Lucky Kat 222 NFT:er för användning i framtida marknadsföringsaktiviteter. Kumo-kollektionens marknadsvärde är per dagens datum strax över 500 000 USD.

NFT-kollektionen heter Kumo the Cat och har ett tvådelat syfte. För det första består den av NFT:er med sk. utility, värde och funktion för spelarna, och medför samtidigt interoperabilitet – möjlighet för spelaren att flytta sin Kumo mellan spel och erhålla återkommande förmåner, belöningar och funktioner i hela ekosystemet efter $KOBAN har lanserats publikt. I denna roll fungerar Kumo som en marknadsföringskampanj inför den publika lanseringen och försäljningen av $KOBAN, och ger teamet verktyg för att öka engagemanget i $KOBAN och bredda Panzerdogs och Cosmocadias spelarbaser. För det andra är Kumo the Cat en del av Lucky Kats uppdaterade varumärkesplattform med syftet att öka kännedomen om Lucky Kat som utvecklingsstudio, vilket i sin tur skapar förutsättningar för mer B2B-fokuserade intäktsmodeller.

”Lucky Kat strävar efter att bana väg och flytta fram gränserna inom spelindustrin, och framgången med Kumo-kollektionen är ett kvitto på att vårt team kan leverera det. För att NFT:er ska tas emot väl på marknaden samt ha en lång livslängd måste de ha en tillräcklig nivå av relevant utility inuti spelen, och det är något vi som spelutvecklare brinner för att skapa. Kumo är inte bara anpassad för gaming, NFT:erna erbjuder också interoperabilitet vilket är en fördel väldigt få spelutvecklare inom web3 kunnat erbjuda hittills. Vi valde att låta Kumo utgöra en stor del av marknadsföringskampanjen, inte bara för att bygga och stärka vårt varumärke utan för att visa vad $KOBAN kommer föra med sig – ett interoperabelt, användarorienterat och underhållande ekosystem av web3-spel inom vilket spelarna kontrollerar sina tillgångar och kan generera värde från dem. Vi vill att Kumo ska bli den nya synonymen för interoperabilitet inom web3 gaming,” säger Zara Zamani, VD, Lucky Kat samt styrelseledamot, Fragbite Group.

Om digitala tillgångar

Fragbite Group har två typer av digitala tillgångar i affärsområde web3: NFT:er och tokens. NFT:er (eng: non-fungible token) är digitala tillgångar som Bolaget säljer och intäktsför i samband med transaktionen, de kan nyttjas i våra spel eller säljas som vilken tillgång som helst. Till dags dato har Fragbite Group genererat cirka 13,1 SEK i intäkter från försäljning av NFT:er. Tokens är en digital tillgång som säljs till olika typer av aktörer som initialt kan vara strategiska investerare och över tid spelarkollektivet generellt. Skillnaden mellan NFT:er och tokens är att den första är en enskild digital tillgång, medan den andra fungerar som en spelvaluta vilken kan användas för köp av många olika tillgångar inom spelet såväl som handlas utanför spelet. Bolagets tokens intäktsförs över en period av tre år.

Om $KOBAN

$KOBAN är en speltoken, en form av spelvaluta, som efter offentlig lansering kan användas som betalningsmedel i Fragbite Groups web3-spel och även handlas på externa marknadsplatser. $KOBAN är en så kallad utility token som möjliggör ett ekosystem av spel, vilket innebär att över tid kan ytterligare spel läggas till i ekosystemet, både titlar som ägs av Fragbite Group och titlar som ägs av extern part. Hittills har Bolaget genomfört riktade försäljningar av $KOBAN om cirka 38 MSEK, vilket genererat intäkter som möjliggjort utvecklingen av både spel och ekosystem inför den offentliga lanseringen och försäljningen som är planerad till hösten 2024.

Fragbite Groups speltoken $KOBAN är ett samarbete mellan dotterbolagen Lucky Kat och Wagmi. Wagmi är Bolagets utgivare av finansiella tillgångar inom web3 och är, i egenskap av licensierad Virtual Asset Service Provider, ansvarig för att ge ut $KOBAN under överseende av Gibraltar Financial Services Commission. Lucky Kat är Bolagets utvecklingsstudio för web3-spel och hanterar lanseringsprocessen för $KOBAN vilket inbegriper drift, marknadsföring och kommunikation med intressenter.