Svenska Cupen presenterar återkommande sponsorer och global plattformspartner

09 September, 2024 klockan 14:20

Fragbite Group AB:s (publ) (”Fragbite Groups”) dotterbolag Fragbite AB inleder idag 2024 års upplaga av Svenska Cupen i Counter-Strike, en nationell esportturnering som under 2023 rönte stor framgång. Globalt marknadsledande FACEIT har engagerats som plattformspartner medan MAX Burgers, Tele2 och Spendrups alla återkommer som sponsorer tillsammans med Unibet som ansluter för första gången i år.

Under hösten 2024 arrangeras åter igen Sveriges största nationella esportturnering Svenska Cupen. Turneringen spelas i Counter-Strike och arrangeras av dotterbolaget Fragbite AB vars gaming- och esportbyrå Config bistår sponsorer och partners med varumärkesbyggande kommunikation.

Som titelsponsor återkommer MAX Burgers för tredje året i rad. Mobiloperatören Tele2 och Spendrups med dryckesvarumärket Trocadero återkommer båda för andra gången, medan globala sportspelbolaget Unibet ansluter som ny sponsor för 2024. Fler sponsorer och/eller partners förväntas tillkomma.

FACEIT har engagerats som officiell plattformspartner vilket innebär att de kommer agera partner till Svenska Cupen under kommande år samt att de öppna kvalen arrangeras på FACEIT:s plattform. FACEIT ägs av ESL FACEIT Group, ett marknadsledande globalt esport- och underhållningsföretag som bland annat äger gamingfestivalen Dreamhack.

Förra årets Svenska Cupen var en framgång såväl kommersiellt som i termer av publikengagemang, och framför allt lyckades vi leverera ett evenemang som stödjer och vidareutvecklar svensk esport. Det är en stark signal att ha återkommande samarbetspartners som väljer att ge Svenska Cupen förnyat förtroende. Vi vet att 2023 års upplaga gav konkret positiv effekt för de varumärken som deltog och jag är trygg i förvissningen att vi kommer leverera lika bra om inte bättre resultat i år. Det är också extra glädjande ha inlett samarbete med världens ledande turneringsplattform, vi ser fram emot att utveckla partnerskapet med FACEIT vidare,” säger Daniel Pereaux, VD, Fragbite AB och Config.

Det första steget i årets turnering är ett öppet kvalspel som inleds idag och avslutas den 19 september, följt av gruppspel som spelas mellan den 7 och den 20 oktober och därefter slutspel. Semifinaler och final genomförs live i Stockholm inför publik. Datum, plats och information om biljetter meddelas inom kort.

OM SVENSKA CUPEN
Svenska Cupen är Sveriges största nationella esportturnering och har med 500 000 kronor i prispengar en större prispott än någon tidigare nationell turnering inom svensk esport. Svenska Cupen introducerades för första gången 2022 och vanns av internationellt kända esportlaget Ninjas In Pyjamas. Eyeballers vann 2023 års turnering som var en framgång i flera avseenden:

• Huvudsändningarna hade 1,6 miljoner unika tittare och 2,3 miljoner startade streams
  • Finalen var den enskilt största svenska sändningen på svenska på Twitch under hela 2023
  • 1 miljoner startade streams och 800 000 unika tittare av highlight-videos på TikTok.
  • Tittare spenderade i snitt 300 procent längre tid framför sändningarna än under 2022
  • Publikens engagemang ökade på samtliga mätpunkter och i samtliga kanaler
  • Efter genomförd turnering kunde betydligt ökad varumärkeskännedom uppmätas för sponsorer och partners hos deras utvalda målgrupper.

För mer information om Svenska Cupen: hemsida
För mer information om FACEIT: hemsida