Pressmeddelanden

Press-meddelanden

Delårsrapport för perioden 1 januari – 30 juni 2024

Regulatorisk20 August, 2024 klockan 08:10

VD Stefan Tengvall kommenterar: ”Fragbite Groups kärnverksamhet står oförändrat stark och vår viktigaste uppgift framgent är att säkerställa att den hälsosamma lönsamhet som präglar den verksamheten utökas till hela gruppen.”

Andra kvartalet 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 49,8 (60,4) MSEK.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -6,6 6,5) MSEK.
  • Justerad EBITDA (justerad för jämförelsestörande poster) uppgick till ‑1,1 (6,5) MSEK.
  • Operativ EBIT (1) uppgick till -9,4 (4,7) MSEK.
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -41,6 (-17,2) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -2,1 (-26,6) MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -6,0 (0,2) MSEK.
  • Resultat per aktie (2) före utspädning uppgick till -0,02 (-0,29) SEK.
  • Resultat per aktie (2) efter utspädning uppgick till -0,02 (-0,28) SEK.

Första halvåret 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 102,3 (115,6) MSEK.
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -1,5 (8,4) MSEK.
  • Justerad EBITDA (justerad för jämförelsestörande poster) uppgick till 4,0 (8,4) MSEK.
  • Operativ EBIT (1) uppgick till -7,0 (4,8) MSEK
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -80,9 (-38,5) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till -62,6 (-51,9) MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -3,4 (-14,2) MSEK.
  • Resultat per aktie (2) före utspädning uppgick till -0,57 (-0,57) SEK.
  • Resultat per aktie (2) efter utspädning uppgick till -0,57 (-0,55) SEK.

1) Operativ EBIT definieras som EBIT exklusive icke-operationella av- och nedskrivningar av immateriella tillgångar.
2) Per antal aktier vid periodens slut

Informationsmöte
Bolaget bjuder in till informationsmöte den 2 september via telefonkonferens vid vilket VD Stefan Tengvall kommer presentera rapporten och kommande aktiviteter samt hålla en frågestund. Inför mötet bjuds aktieägarna inkomma med frågor per email till ir@fragbitegroup.com. Separat inbjudan med mer information samt länk kommer pressmeddelas.

VD Stefan Tengvall har ordet

Det andra kvartalet 2024 var ett rejält stålbad för Fragbite Group och nu, efter en intensiv sommar, är vi laddade för en höst med fortsatta krafttag. Vår kärnverksamhet står oförändrat stark och den viktigaste uppgiften framgent är att säkerställa att den hälsosamma lönsamhet som präglar stora delar av verksamheten utökas till hela gruppen, på såväl enskild dotterbolagsnivå som koncernnivå.

Jag vill börja med att tacka er aktieägare som stått oss bi under de senaste månaderna. I juli slutförde Fragbite Group en företrädesemission som ställt stora krav på såväl oss som driver Bolaget som aktieägarna, framför allt alla ni ägare som varit med sedan starten. Vi antar med stort allvar uppgiften att bygga Fragbite Group starkare och lönsammare för att förtjäna ert förtroende.

Omsättningen under kvartalet ligger på 49,8 MSEK vilket är lägre än samma period förra året, skillnaden är till största delen hänförlig till affärsområde gaming och försäljningen av två speltitlar av typen hypercasual under andra kvartalet 2023. Då hypercasualportföljen tidigare krävde en hög nivå av marknadsföring ser vi även en skillnad mellan andra kvartalet 2024 och 2023 i termer av minskade rörelsekostnader. Justerad EBITDA ligger på 1,1 MSEK detta kvartal gentemot 6,5 MSEK samma period 2023. Även här är det främst affärsområde gaming som driver utfallet då, som nämnts tidigare, intäkterna från våra spel med tillhörande kostnader ibland varierar kraftigt från månad till månad beroende på lanseringsdatum och avtal med tredje part.

Kostnadsreduceringsprogram

Fragbite Group går hösten och därefter 2025 till mötes med en minskad kostnadskostym. Vi har reducerat kostnader framför allt i moderbolaget och FunRock & Prey Studios, men även identifierat vissa möjligheter till effektivisering i Lucky Kat och Fragbite AB utan att äventyra deras intäktsgenerering. Från och med 1 juli minskar koncernens totala kostnader med drygt 0,95 MSEK i månaden vilket motsvarar 11 MSEK på årsbasis.

Playdigious går starkt framåt

Playdigious hade ett starkt kvartal med två lanseringar där speciellt Loop Hero utmärkt sig. Titeln som redan rönt stora framgångar på PC och konsol har hittills överträffat förväntningarna även på mobil och nådde i början av juli 1 miljon nedladdningar.

I april kunde vi uppdatera marknaden om utvecklingen av Playdigious pipeline för nya spel som växt med flera avtal. Ett av de mer betydande avtal som slutits under perioden avser utveckling av succétiteln Don’t Starve Together på mobil för exklusiv lansering på Netflix, ett mycket positivt tillskott till portföljen. Den totala uppskattade nettoomsättningen för innevarande pipeline är mellan 10 och 17 MEUR, att jämföra med det estimat som kommunicerades i augusti 2023 vilket uppgick till mellan 6 och 14 MEUR. Estimaten motsvarar ett spels totala nettoomsättning under en treårsperiod från lansering, före licenskostnader och plattformsavgifter.

Sommaren har varit intensiv för Playdigious vars team genomfört flertalet marknadsföringskampanjer och deltagit vid olika branschmässor. Kort efter periodens slut lanserades Linkito vilken utgjorde en milstolpe för dotterbolaget så som den första lanserade titeln under nya affärsenheten och varumärket Playdigious Originals. Denna vecka deltar teamet på världens största spelmässa – Gamescom – där de bland annat som del av Future Games Show kommer presentera den tredje titeln som Playdigious Originals signerat. Vi ser också fram emot lanseringen av Playdigious Originals unika titel Fretless – The Wrath of Riffson som planeras nå marknaden under första halvåret 2025.

Nya intäktsströmmar

FunRock & Prey Studios har vid sidan av egen spelutveckling och marknadsföring ingått avtal om work-for-hire med ett första uppdrag som inleddes under början av andra kvartalet. Dialog förs om ytterligare uppdrag samtidigt som arbete fortsatt pågår med att öka lönsamheten för MMA Manager 2. Verksamheten har successivt blivit mer effektiv under våren och den sista månaden i andra kvartalet visade dotterbolaget lönsamhet på såväl EBITDA-nivå som kassaflödesbasis. En viktig del i att stärka Fragbite Group som helhet består av att öka lönsamheten i FunRock & Prey Studios, varför det fortsatt kommer vara ett fokus på koncernnivå även under hösten.

Esport – lönsamt affärsområde byggs starkare

2023 var året som Fragbite AB vände skutan och levererade ett lönsamt år efter en period då hela esportmarknaden led i efterdyningarna av covid. Jag är stolt över teamet som nu under 2024 fortsatt att leverera på samma höga nivå, med samma fantastiska entusiasm, även under denna vår som varit tung för oss alla. Flaggskeppet Svenska Cupen har en betydligt starkare pipeline idag än vid samma tid för ett år sedan, med flera viktiga samarbeten signerade. Byråverksamheten under Config finner sin plats mer och mer i det moderna medielandskapet och det finns utrymme för tillväxt. När vi rapporterar av det tredje kvartalet kommer Svenska Cupen 2024 ha inletts och jag ser fram emot att få berätta mer om årets turnering i nästa VD-ord.

Lansering av KOBAN runt hörnet

I Lucky Kat och Wagmi har arbetet fortsatt med förberedelse inför den kommande publika lanseringen och försäljningen av $KOBAN som nu närmar sig. I juni sparkades marknadsföringskampanjen igång vilken för hela teamet har inneburit en intensiv sommar med successivt högre växlar. Affärsområde web3 har ett svagare andra kvartal framför allt på EBITDA-nivå till följd av administrativa omställningar samt en fortsatt effekt av att $KOBAN initialt planerades till slutet av 2023.
Affärsområdet har dock en mycket stark pipeline samtidigt som arbete pågår med att bredda till fler intäktsmodeller inom web3. Jag ser mycket fram emot att stänga 2024 med en framgångsrik lansering av $KOBAN i backspegeln och nya spännande projekt framför oss.

Fokus på lönsam kärnverksamhet

Den 23 maj tvingades styrelsen sätta dotterbolaget Fall Damage i konkurs, ett beslut som var mycket svårt men nödvändigt. Konkursen belastar givetvis koncernen finansiellt men utgör också en förlust i termer av de möjliga synergier som uteblivit, vilket givetvis är en stor besvikelse för alla inblandade. En lärdom från den här processen är att vid framtida förvärv utgå från en större initial kapitalreserv vid anskaffning. En annan lärdom är att Fragbite Group har fördelen av att stå på en stabil, lönsam grundaffär som vi nu med krafttag ska vidareutveckla och prioritera före ytterligare förvärv.

Med siktet fastställt

Efter ett stålbad av den karaktären Fragbite Group genomgått finns mycket att göra och många svåra beslut kvar att ta, men också en ökad styrka och en framtidstro. Vi som driver Bolaget har kavlat upp ärmarna rejält och är motiverade inför uppgiften. Tack igen till er aktieägare som är med oss på resan, vi gör det här tillsammans.

Stockholm 20 augusti 2024

Stefan Tengvall, VD

Rapporten finns bifogad detta pressmeddelande samt tillgänglig för nedladdning på Fragbite Group’s hemsida: www.fragbitegroup.com/finansiella-rapporter/

Håll dig uppdaterad med nyheter från Fragbite Group

Dotterbolag & Varumärken