Slutgiltig tilläggsköpeskilling för Lucky Kat fastställd, dialog pågår

Regulatorisk19 August, 2024 klockan 16:32

Fragbite Group AB (publ) (”Fragbite Group” eller ”Bolaget”) har idag fastställt den slutgiltiga tilläggsköpeskillingen för förvärvet av Lucky Kat B.V. ("Lucky Kat") till noll (0), då villkoren för tilläggsköpeskillingen enligt förvärvsavtalet inte uppfyllts. Under tiden som arbetet med fastställandet pågått har säljarna av Lucky Kat (”Säljarna”) uttryckt att en tilläggsköpeskilling bör erläggas. Parterna har för närvarande en konstruktiv dialog med målsättningen att hitta en lösning samt nya former för samarbete framöver. Maximalt möjlig tilläggsköpeskilling var upptagen som en avsättning om 4 MEUR, en post som nu skrivs ned till 0,3 MEUR i syfte att lämna utrymme för möjliga framtida lösningar.

Styrelsen för Fragbite Group har idag fastställt den slutgiltiga tilläggsköpeskillingen avseende förvärvet av Lucky Kat till noll, då villkoren för tilläggsköpeskillingen enligt förvärvsavtalet inte uppfyllts. Maximalt möjlig tilläggsköpeskilling var upptagen som en avsättning i Bolagets balansräkning om 4 MEUR. Under den tid som arbetet med att fastställa tilläggsköpeskillingen pågått har säljarna av Lucky Kat uttryckt ståndpunkten att Bolaget bör erlägga en tilläggsköpeskilling och har framlagt argument och underlag. Bolaget har i dialog med Säljarna samt tillsammans med rådgivare nogsamt granskat de argument och underlag som framkommit under processens gång. Utifrån den granskningen har Styrelsen idag tagit beslutet att skriva ned avsättningen i Bolagets balansräkning i två steg.

I steg ett har tilläggsköpeskillingen och därmed avsättningen fastställts till 0 i enlighet med villkoren i förvärvsavtalet. Då Fragbite Group och säljarna för närvarande har en konstruktiv dialog för att hitta en lösning och nya former för samarbete framöver, har Styrelsen för att möjliggöra en framtida lösning i steg två återfört en del av avsättningen uppgående till totalt 0,3 MEUR. Denna nya avsättning är en uppskattning som tar hänsyn till eventuella framtida utbetalningar.

Verksamheten i Lucky Kat utvecklades betydligt under 2023, trots mindre fördelaktiga marknadsförhållanden. Vi hade alla hoppats på en ännu starkare utveckling och med det en sista tilläggsköpeskilling, men utfallet mötte inte dessa förväntningar. Jag uppskattar den konstruktiva dialog vi har med säljarna i frågan, och båda parter fortsätter aktivt att söka lösningar och nya former för samverkan framöver,” säger Stefan Tengvall, VD och koncernchef, Fragbite Group.

Nedskrivningen kommer att ha en påverkan på resultaträkningen under det andra kvartalet 2024 om cirka 41,7 MSEK i minskad avsättning.